Asas-Asas Kewarganegaraan yang Berlaku di Indonesia
Terbaru

Asas-Asas Kewarganegaraan yang Berlaku di Indonesia

Ada 4 asas kewarganegaraan, yakni asas ius sanguinis, asas ius soli, asas kewarganegaraan tunggal, dan asas kewarganegaraan ganda terbatas.

Oleh:
Tim Hukumonline
Bacaan 2 Menit
Ilustrasi asas kewarganegaraan. Foto: pexels.com
Ilustrasi asas kewarganegaraan. Foto: pexels.com

Asas kewarganegaraan adalah pedoman dasar bagi suatu negara untuk menentukan warga negaranya.

Terkait asas kewarganegaraan ini, Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2006 tentang Kewarganegaraan Republik Indonesia atau UU Kewarganegaraan memuat sejumlah asas-asas kewarganegaraan sebagai berikut.

Baca juga:

  1. Asas ius sanguinis atau (law of the blood) adalah asas yang menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan keturunan, bukan berdasarkan negara tempat kelahiran. Secara sederhana, dengan asas ini, kewarganegaraan seorang anak ditentukan berdasarkan kewargangeraan orang tuanya.
  1. Asas ius soli atau (law of the soil) adalah asas yang menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan tempat kelahiran. Di Indonesia, asas ini diberlakukan secara terbatas bagi anak-anak yang kemudian peraturannya diatur lebih rinci dalam undang-undang.
  1. Asas kewarganegaraan tunggal adalah asas yang menentukan satu kewarganegaraan bagi setiap orang.
  1. Asas kewarganegaraan ganda terbatas adalah asas yang menentukan kewarganegaraan ganda bagi anak-anak yang ketentuannya diatur lebih rinci dalam undang-undang.

Penting untuk diketahui bahwa kewarganegaraan ganda atau bipatride serta tanpa kewarganegaraan atau apatride tidak kenal dalam undang-undang. Namun, status kewarganegaraan ganda yang diberikan kepada anak merupakan suatu pengecualian khusus.

8 Asas Khusus sebagai Dasar UU Kewarganegaraan

Lebih lanjut, bagian Penjelasan UU Kewarganegaraan juga merincikan sejumlah asas khusus yang menjadi dasar penyusunan undang-undang tersebut. Asas yang mendukung penetapan asas-asas kewarganegaraan yang dimaksud adalah sebagai berikut.

Tags:

Berita Terkait